Modernit sähkönivelbussit aloittavat pääkaupunkiseudun runkolinjoilla 16.8.

Pääkaupunkiseudun linja-autoliikenteessä pitkään toiminut Nobina Oy aloittaa uutta liikennettä HSL-alueella ja tuo samalla liikenteeseen merkittävän määrän uusia sähköbusseja. Uuden kaluston myötä katukuvaan palaavat myös moderneina versioina haitaribussit, jotka mahdollistavat runkolinjoille erityisen suuren matkustajakapasiteetin.

Kuvassa HSL:n joukkoliikenneosaston johtaja Tero Anttila (vas.) sekä Nobina Oy:n liikennejohtaja Mårten Winqvist Klovin varikolla Espoossa.  

Pääkaupunkiseudulle on tulossa laaja sähköbussien tuotevalikoima, kun modernien sähkönivelbussien lisäksi liikenteeseen saadaan kolmeakselisia telibusseja ja pienempiä kaksiakselisia busseja. Kaiken kaikkiaan Nobina tuo HSL-alueelle 76 uutta sähköbussia.

Kaikki sähköbussit toimittaa kiinalainen sähköbussien edelläkävijä BYD, jonka sähköbusseilla on ajettu Nobinalla Ruotsissa jo yli viisi vuotta ja yli 7 miljoonaa kilometriä. Bussit vastaavat pohjoismaisia laatuvaatimuksia luotettavasta, turvallisesta ja vastuullisesta julkisen liikenteen kalustosta. Lisäksi ne ovat hiljaisia, siistejä ja huolella valmistettuja.

Suomessa Nobina aloitti liikennöinnin sähköbusseilla Turussa tämän vuoden heinäkuussa. Elokuun puolivälistä lähtien Nobina on Suomen suurin sähköbussiliikenteen harjoittaja, jolla on yli 110 BYD-täyssähköbussia Turussa ja Helsingissä.

– Olen iloinen ja ylpeä tästä saavutuksesta. Meillä on ollut erittäin tiukka aikataulu linja-autojen toimittamiselle ja infrastruktuurin sekä osaamisen rakentamiselle liikenteen aloittamiseksi. Vaikka tämä on suuri askel Nobinalle, HSL:lle ja matkustajille, tämä on vasta alkua. Vuoden sisällä Nobinan Suomessa käyttämien sähköbussien määrä kaksinkertaistuu ja matka kohti ympäristöystävällisempää joukkoliikennettä jatkuu, sanoo Nobina Oy:n toimitusjohtaja Petri Auno.  

HSL:n liikenteessä ensimmäiset sähköbussit aloittivat vuonna 2016.

– Vuonna 2025 HSL:n tilaamasta linja-autoliikenteestä on tarkoitus toimia sähköllä noin kolmannes, kertoo HSL:n joukkoliikenneosaston johtaja Tero Anttila.

HSL kilpailuttaa linja-autoliikennettä sopimuskohtaisesti. Nobina Oy voitti aiemmin tänä vuonna myös valtaosan HSL53-kilpailutukierroksen kohteista ja tuo voiton myötä vuonna 2022 pääkaupunkiseudun liikenteeseen lisää sähköbusseja. 

 

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Jenni Vuorio, HR- ja viestintäjohtaja, Nobina Oy, 050 4750 370, jenni.vuorio@nobina.fi
Johannes Laitila, viestinnän asiantuntija, HSL, 040 528 2976, johannes.laitila@hsl.fi

 

Nobina

Nobinan liikenneratkaisut lisäävät yhteiskunnan liikkuvuutta. Huolehdimme siitä, että lähes miljoona ihmistä pääsee joka päivä työpaikalleen, kouluun ja muihin aktiviteetteihinsa. Nobinan tehtävänä on tehdä matkasta positiivinen kokemus. Tuotamme bussiliikennettä Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. Nobina ajaa lisäksi erityistä apua tarvitsevien joukkoliikennettä Samtransin liikemerkillä Ruotsissa. Nobina-konsernin liikevaihto on lähes 11 miljardia Ruotsin kruunua vuonna 2020 ja sillä on 12 000 työntekijää. Konsernin pääkonttori on Tukholmassa ja Suomessa toimivan Nobina Oy:n kotipaikka on Espoo. Lisätiedot: www.nobina.com

HSL

Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Copyright Nobina 2021