1. Nobina Suomi /
  2. Uutiset /
  3. Ryhmäpäällikkö Simo-Samuli Kannisto

Ryhmäpäällikkö Simo-Samuli Kannisto: ”Nobina on minun näköinen yritys”

Nobina on arvojensa vuoksi paras työnantaja ryhmäpäällikkö Simo-Samuli Kannistolle. Simo-Samuli kertoo työstään ryhmäpäällikkönä Turun Pahaniemen varikollamme ja avaa myös, miten Nobinan arvot ja asiakaslupaus näkyvät päivittäisessä tekemisessä.

Simo-Samuli muutti kuljettajana toimivan vaimonsa Sari Kanniston kanssa pääkaupunkiseudulta Turkuun helmikuussa 2022. Kun Turkuun aukesi ryhmäpäällikön paikka, Simo-Samuli sanoo päätöksen kirkastuneen hetkessä: ”Näin ryhmäpäällikön rekryn, ja se oli siinä.”

Nobinalla Simo-Samuli on viihtynyt jo 11 vuotta. Välillä Simo-Samuli käväisi toisen työnantajan palveluksessa. ”Mutta veri veti kuitenkin takaisin Nobinalle,” hän sanoo. Turussa Simo-Samuli on ehtinyt olla vasta kolme kuukautta, mutta työ on lähtenyt käyntiin hyvin: ”Tuntuu, kuin olisin ollut täällä aina. Täällä on hyvä ja ammattitaitoinen porukka. Yhteistyö kuljettajien, esihenkilöiden ja asentajien välillä toimii. Meillä on yhteen hiileen puhaltamisen henki.”

Ryhmäpäällikkö on läsnä kuljettajille

 

Ryhmäpäällikön tehtäviin kuuluvat ensisijaisesti ajojärjestely, kuljettajien avustaminen ongelmatilanteissa, vikailmoitusten kirjaaminen ja keskustelut kuljettajien kanssa liittyen esimerkiksi asiakaspalautteisiin, vahinkoihin tai työkykyyn. ”Keskustelen päivittäin paljon kuljettajien kanssa, ja pidän siitä,” Simo-Samuli sanoo. Hänen mielestään mahdollisuus olla läsnä kuljettajille on tehtävässä parasta.

Haastavia taas ovat kuljettajien työkykyyn liittyvät asiat. ”Näissä tilanteissa pyrin löytämään juurisyyt. Onko taustalla esimerkiksi jokin sairaus? Samalla luon mielikuvaa, että olemme kiinnostuneita työntekijöidemme asioista, ja autamme, jos voimme,” Simo-Samuli luonnehtii. Työkykykeskustelujen pohjalta mietitään ratkaisu, joka tyydyttää sekä työntekijää että työnantajaa. Työkykykeskustelut ovat Turussa olleet monelle kuljettajalle aivan uusia, ja monet heistä eivät ole koskaan käyneet sellaista muissa yhtiöissä. Simo-Samulin mukaan keskustelut on otettu vastaan positiivisesti. ”Nobinan arvoissa on mukana välittäminen. Tämä on meidän tapamme toimia, kenenkään ei tarvitse jäädä yksin murehtimaan,” Simo-Samuli sanoo ja viittaa kädellään työhuoneensa seinällä riippuvaan Nobinan arvotauluun.

Asiakaslupaus päivittäisen työn pohjana

 

Turun varikolla on panostettu viime aikoina etenkin asiakaslupauksen mukaiseen työtapaan sekä negatiivisen asiakaspalautteen vähentämiseen, ja tämän suhteen onkin tapahtunut parannusta. Jos tietty kuljettaja saa lyhyen ajan sisällä paljon negatiivista palautetta, asiasta keskustellaan hänen kanssaan. Myös positiivisia palautteita on tullut aiempaa enemmän. Suunta on oikea, mutta työ jatkuu edelleen. ”Me haluamme olla paras joukkoliikennetoimialan yritys Turun seudulla asiakaspalvelun suhteen. Olemme täällä asiakkaitamme varten,” Simo-Samuli kertoo. Kuljettajat ovatkin Simo-Samulin mukaan sanoneet, että myös asiakaspalvelun suhteen Nobinalla on ”ihan eri meininki” kuin heidän aiemmissa työpaikoissaan. ”Nobina on minun näköinen yritys. Tykkään olla täällä ja voin allekirjoittaa Nobinan arvot. Tämä on ihan ykköspaikka minulle,” Simo-Samuli toteaa.

Copyright Nobina 2024