Nobina sähköistää itäisen Helsingin joukkoliikennettä
Nobina aloittaa liikennettä uusilla sopimuksilla, vanhoilla tutuilla linjoilla HSL-alueella elokuussa 2022 talviliikennekauden alkaessa ja tuo samalla liikenteeseen merkittävän määrän uusia sähkölinja-autoja. Liikenteeseen tulee 15.8. alkaen 69 uutta sähköbussia linjoille, joita ajetaan Nobinan Roihupellon varikolta Helsingissä ja Klovin varikolta Espoossa.

Kuvassa liikennejohtaja Mårten Winqvist (vas.) sekä liikennepäällikkö Mika Suoneva Roihupellon varikolla uuden sähköbussin edessä.
Itä-Helsingin liikenteeseen tulee 15.8. alkaen 53 sähköbussia. Roihupellon varikkoa on valmisteltu sähköbussiliikenteeseen kesän ajan rakentamalla varikon pihalle latausinfraa ja kouluttamalla kuljettajia sähköbussien erityispiirteisiin.
Uudet sähköbussit tulevat liikenteeseen linjoille 79, 80, 81, 82(B), 83, 84, 85(B,N), 86(N), 87N, 88(B) ja 89.
– Tämä on merkittävä uudistus kohti entistäkin ympäristöystävällisempää joukkoliikennettä itäisessä Helsingissä. Uusia sähköbusseja tulee näkymään etenkin Herttoniemessä mutta myös Roihuvuoressa, Itäkeskuksessa ja Kulosaaressa sekä muun muassa Santahaminassa ja Kruunuvuoressa, kertoo liikennejohtaja Mårten Winqvist.
Klovin varikolla Espoossa sähköbusseja on liikennöity jo vuoden verran. Espoosta ajettaville linjoille tulee elokuun puolivälissä 16 uutta sähköbussia. Myös Klovissa on lisätty latausinfraa varikon pihalle. Sähköbussit tulevat linjoille 212, 213(N) ja 502.
Yhä ympäristöystävällisempiä matkoja joukkoliikenteessä
Vuonna 2025 HSL:n tilaamasta linja-autoliikenteestä on tarkoitus toimia sähköllä noin kolmannes. Nobinan asiakaslupaukseen kuuluu keskeisenä osana vastuullisuus, ja sähköbussien lisääntyessä voimme tarjota matkustajillemme entistäkin ympäristöystävällisempiä matkoja.
Nobinan sähköbussit toimittaa kiinalainen sähköbussien edelläkävijä BYD, jonka sähkölinja-autoilla on ajettu Nobinalla naapurimaassamme Ruotsissa jo yli viisi vuotta ja yli 7 miljoonaa kilometriä. Suomessa Nobina aloitti liikennöinnin BYD:in sähköbusseilla Turussa heinäkuussa 2021 ja pääkaupunkiseudulla elokuussa 2021.
Elokuussa liikenteeseen tulevia bussimalleja on kahta erilaista. B13 on 2-akselinen ja B15 on 3-akselinen telibussi. Bussit on valmistettu Kiinassa Hangzoun ja Changstan tehtailla.
Lisätiedot:
Mårten Winqvist
Liikennejohtaja
marten.winqvist@nobina.fi
040 520 7625
Jenni Vuorio
HR- ja viestintäjohtaja
jenni.vuorio@nobina.fi
050 4750 370
Roihupellosta liikennöitävät sähköistyvät linjat:
79 Herttoniemi (M)-Latokartano-Malmi-Siltamäki-Puistolan asem.
80 Herttoniemi (M)-Roihuvuori-Itäkeskus(M)
81 Kulosaari-Herttoniemi (M)-Länsi-Herttoniemi
82(B) Herttoniemi (M)-Roihuvuori-Itäkeskus(M)
83 Herttoniemi (M)-Tammisalo
84 Herttoniemi (M)-Gunillankallio
85(B,N) Herttoniemi (M)-Jollas.
86(N) Herttoniemi (M)-Santahamina
87N Rautatientori-Kruunuvuorenranta
88(B) Herttoniemi (M)- Kaitalahti
89 Herttoniemi (M)-Yliskylä
Klovista liikennöitävät sähköistyvät linjat:
212 Kamppi-Meilahti-Laajalahti-Kauniainen
213(N) Kamppi-Meilahti-Suvela-Espoon keskus-Kauklahti
502 Kallio-Meilahti-Munkkiniemi-Leppävaara
Nobina
Nobinan liikenneratkaisut lisäävät yhteiskunnan liikkuvuutta. Huolehdimme siitä, että lähes miljoona ihmistä pääsee joka päivä työpaikalleen, kouluun ja muihin aktiviteetteihinsa. Nobinan tehtävänä on tehdä matkasta positiivinen kokemus. Tuotamme bussiliikennettä Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. Nobina ajaa lisäksi erityistä apua tarvitsevien joukkoliikennettä Samtransin liikemerkillä Ruotsissa. Nobina-konsernin liikevaihto on yli 13 miljardia Ruotsin kruunua vuonna 2021 ja sillä on 13 000 työntekijää. Konsernin pääkonttori on Tukholmassa ja Suomessa toimivan Nobina Oy:n kotipaikka on Espoo.
Lisätiedot: www.nobina.com