Uudet BYD B15-sähkölinja-autot saapuivat Suomeen

Nobina aloittaa liikennettä uusilla sopimuksilla HSL-alueella elokuussa 2022 talviliikennekauden alkaessa ja tuo samalla liikenteeseen merkittävän määrän uusia sähkölinja-autoja. Elokuun liikenteen aloitukseen on tilattu yhteensä 70 uutta sähköbussia. Viime viikolla 21.4. Suomeen saapui tästä tilauksesta viisi ensimmäistä sähköbussia. Huoltoinsinööri Joni Mökkönen ja tekninen insinööri Fabian Wikholm Nobinalta kävivät tarkastamassa bussit.

Nobinan sähköbussit toimittaa kiinalainen sähköbussien edelläkävijä BYD, jonka sähkölinja-autoilla on ajettu Nobinalla naapurimaassamme Ruotsissa jo yli viisi vuotta ja yli 7 miljoonaa kilometriä. Suomessa Nobina aloitti liikennöinnin BYD:in sähköbusseilla Turussa heinäkuussa 2021 ja pääkaupunkiseudulla elokuussa 2021. 

Tämän vuoden elokuussa liikenne sähköistyy entisestään Espoon Klovin varikoltamme ajettavilla linjoilla 212, 213, 213N ja 502. Linjoja ajetaan 15.8.2022 alkaen uudella sopimuksella ja muuttuvalla kalustolla. Tällä sopimuksella on 20 bussia, joista 16 on sähköbusseja.

Vuonna 2025 HSL:n tilaamasta linja-autoliikenteestä on tarkoitus toimia sähköllä noin kolmannes. Nobinan asiakaslupaukseen kuuluu keskeisenä osana vastuullisuus, ja sähköbussien lisääntyessä voimme tarjota matkustajillemme entistäkin ympäristöystävällisempiä matkoja.

Projekti alkoi kaluston määrittelyllä

Nobinan teknologiatiimissä työskentelevät huoltoinsinööri Joni Mökkönen ja Tekninen insinööri Fabian Wikholm tekivät uusille sähköbusseille vastaanottotarkastuksen. He ovat olleet tiiviisti mukana uuden sopimuksen mukaisen liikenteenaloitusprojektissa alusta lähtien. 

Kun HSL53 -kilpailutuksen voitto varmistui, aloitettiin Nobinalla kalustohankinnat. Lisäksi Klovin ja Roihupellon varikoille rakennetaan parhaillaan latausinfraa sähköbusseille. Joni ja Fabian ovat olleet vahvasti mukana kaluston määrittelyssä ja laadunvarmistuksessa. Tehtaalla pyritään tekemään bussien asennukset mahdollisimman pitkälle valmiiksi. Vasta Suomessa busseihin lisätään esimerkiksi sammutusjärjestelmät ja paikallisten vaatimusten mukaiset ensiapulaukut. 

Tarkastusvaiheessa varmistetaan laatu

Nyt käynnissä olevassa tarkastusvaiheessa auto pystytään tarkistamaan luonnossa. Tarkastuksen yhteydessä todetaan, onko tehdastarkistuksen aikana huomatut virheet korjattu hyväksyttävällä tavalla, ja vastaako linja-auto Nobinan ja HSL:n korkeita laatuvaatimuksia. Tarkastuksen tuloksena syntyy raportti, jonka avulla bussien toimittaja BYD ja sen pohjoismaiden yhteistyökumppani Shift Electric Mobility Oy korjaavat mahdolliset puutteet ennen liikenteen aloitusta.

”Kaikissa tarkastusvaiheissa varmistetaan, että autot on tehty HSL:n vaatimusten ja mittojen mukaisesti sentilleen,” Joni toteaa. Tulevien toimituserien kohdalla puutteet pyritään korjaamaan jo tehtaalla. Tarkastuksen lisäksi uusilla busseilla tehtiin myös koeajo, jonka perusteella kyyti oli tasaista ja hiljaista, sekä bussien kiihtyvyys hyvä.

Liikenteen aloitus on tulikoe

Liikenteen aloituksen jälkeen kalusto asetetaan todelliseen testiin. ”Kun kalusto on liikenteessä, havaitaan asioita, joita ei pystytä vielä tarkastuksessa toteamaan,” sanoo Fabian. Liikenteessä kuormat ja nopeudet ovat erilaiset kuin testiajolla. Liikenteen aloituksen jälkeen kehitystyö jatkuu edelleen. Myös Nobinan asentajat pääsevät silloin testaamaan koulutuksessa oppimiaan taitoja käytännössä. 

 

Entä millä fiiliksillä Joni ja Fabian ovat nyt, kun ensimmäiset uudet sähköbussit on saatu Suomeen? ”Luottavaisin mielin. Meillä on huomattavasti enemmän kokemusta kuin vuosi sitten ensimmäisten autojen saapuessa Turkuun. Näyttää lupaavalta, että saadaan autot hyvässä mallissa ajoon loppukesästä aikataulun mukaisesti,” sanoo Joni. Fabian on samoilla linjoilla. ”Ainakin ensisilmäyksellä autot ovat entistäkin laadukkaampia. On hienoa nähdä, että kehitystyö on kantanut hedelmää ja laatu on parantunut.”

B15E01, 15-metrinen 3-ovinen telisähköbussi 

  • Pituus: 14,8 metriä
  • Leveys: 2,55 metriä
  • Korkeus: 3,27 metriä
  • Akseliväli: 7,1 metriä ja 1,5 metriä
  • Kokonaismassa: 26 tonnia
  • Kääntösäde: 12,5 metriä
  • Istumapaikat: 47+3
  • Autojen määrä HSL-alueella tällä hetkellä: 1 (Turussa 43)
  • Uusien sähkölinja-autojen määrä elokuun 2022 liikenteen aloitukseen: yhteensä 70 (B15 & B13)

Copyright Nobina 2022